ناشر آثار معارف اسلامی و علوم دینی

کتاب «خانه حاج قاسم کجاست؟» رونمایی شد

در آیین رونمایی از کتاب «خانه حاج قاسم کجاست؟» مطرح شد؛ آیا می‌توان شخصیت‌هایی مانند سردار سلیمانی پرورش داد؟/پیامبر(ص) در جامعه ما مظلوم است

215

 

سخنرانان در جلسه رونمایی از کتاب «خانه حاج قاسم کجاست؟» از ضرورت بازگشت به دین و رخدادهای تاریخ اسلام بویژه رخدادها و روایت‌های پیرامون شخصیت و زندگانی پیامبر مکرم اسلام(ص) برای جریان‌های داستان‌نویسی در جامعه امروز گفتند و نقش تربیتی اسلام در پرورش شخصیت‌هایی چون سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را بازگو کردند.

 

به گزارش روابط عمومی دفتر نشر فرهنگ اسلامی، نشست رونمایی از  کتاب مجموعه داستان  خانه حاج قاسم کجاست؟ سه شنبه ۱۲ دی ماه ۱۴۰۲ با حضور و سخنرانی سید مهدی خاموشی و سعید طاوسی مسرور و با همراهی علی اکبر اشعری و محسن چینی فروشان در سرای کتاب برگزار شد.

سیدمهدی خاموشی در این نشست گفت: منِ انسانی می تواند یا تحت تکوین الهی رشد یابد یا حرکت معکوس داشته باشد و در سمت و سوی الهی حرکت نکند. خدا انسان را خلق کرده تا به خدا برسد اگر به غیر این حرکت کند این نقشه را بهم ریخته است. اما منِ رشد یافته کیست؟ گاهی فرد در جایگاه فاسدی قرار می گیرد، اما در مسیر الهی حرکت می کند مانند همسر فرعون. آیات الهی بارها بر این هدف تاکید کرده اند که باید منِ الهی را از مسیر شیطانی نجات دهیم، چرا که رابطه بین ایمان و رشد عمل صالح لحظه ای است.

وی در ادامه با اشاره به منِ رشد یافته در شهدایی مانند حاج قاسم سلیمانی، افزود: حاج قاسم اهل اقدام بود و با کسی تعارف نداشت. او در جریان امت سازی درد امت را داشت. باید بدانیم که منِ رشد یافته راهش با اطاعت از امام تکمیل می شود. حاج قاسم نیز تحت اطاعت ولی فقیه بود چون ولایت فقیه شاخه ای از اطاعت امام است. اگر منِ رشد یافته در راه خدا قرار بگیرد خداوند نیز از او راضی است.

خاموشی ادامه داد: حاج قاسم با سلطه مبارزه کرد همانطور که در قرآن تاکید می شود که منِ رشد یافته در مقابل ظلم می ایستد. اکنون در سراسر جهان نام حاج قاسم شناخته شده و حتی معروف تر از انقلاب اسلامی است، چرا که او فرمانده مبارزه با نظام سلطه بوده است. حاج قاسم عاشق جنگ بود و مردانه در برابر جور ایستاد. می گفت اگر من را شهید کنید خون من هم با شما مبارزه می کند. اسطوره حاج قاسم بدلی ندارد و امروز منِ حاج قاسم در میان سایر مبارزان با سلطه گسترش یافته است.

وی با بیان اینکه منِ انسان در صورتی که با نقشه کمال الهی گره بخورد و ولایت پذیر شود، رشد می یابد و قدرت تاریخی پیدا می کند، عنوان کرد: ما باید ببینیم بعد از حاج قاسم چندتا انسان مانند او می توانیم پرورش دهیم. نظام تربیتی ما باید به گونه ای باشد که بتوان چنین انسان هایی را رشد داد. مکتب حاج قاسم مکتب عملی است که باید رهرو آن باشیم. کتاب هایی این چنینی برای شهیدانی مانند حاج قاسم کم است. وقتی رفتار حاج قاسم را مقابل ایتام شهدا می بینیم متوجه می شویم که چه میزان منِ او رشد یافته است. درسی که از حاج قاسم می گیریم ارتفاع منِ انسانی است.

طاووسی مسرور در ادامه این نشست با بیان اینکه جایزه خاتم این سعادت نصیبش شده که از بزرگترین شخصیت تاریخ، پیامبر اکرم (ص) سخن بگوید و برای ترویج نام، سیره و راه او تلاش کند گفت: در سوره انشراح می خوانیم خداوند ذکر و یاد پیامبر(ص) را بالا برده است و اگر در بین جامعه ای که ادعای مسلمانی دارد غیر از این باشد ما مشکل داریم و از خدا و دستوراتش دور شده ایم. یکی از میدان هایی که در این باره ظرفیت دارد، ادبیات است و ما به جوایزی چون خاتم نیاز داریم تا باعث شوند آثار مختلفی درباره آن حضرت(ص) نوشته شود.

وی با اشاره به کتاب  خانه حاج قاسم کجاست؟  افزود: نخستین داستان کتاب  خانه حاج قاسم کجاست؟  در جایزه خاتم برگزیده شد. در این داستان بین شهادت حاج قاسم و جعفر بن ابی طالب مقایسه ای شده است. یعنی آن فضایی که شهادت جعفر در صدر اسلام ایجاد می کند با فضای شهادت حاج قاسم در کشور و در دل رهبر ما ایجاد می شود.

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به کتاب  مُسَکّنُ الفُؤاد عِنْدَ فَقْدِ الْأحبّه وَ الْأولاد  نوشته شهید ثانی، بیان کرد: در این کتاب مطرح شده که چگونه می توان به کسی که عزیزی را از دست داده، دلداری داد. در این متن آمده که برای رسول خدا(ص) هم حوادثی چون قطعه قطعه شدن عمویش و یا شهادت جعفر رخ داده است.

طاووسی مسرور ادامه داد: نویسندگانی که می خواهند داستان های کوتاه و بلند درباره رسول اکرم(ص) بنویسند، می توانند بین امروز و دیروز ارتباط برقرار کنند و به ریشه ها و عقبه های ما بازگردند. خُلق عظیم و شخصیت پیامبر(ص) از وجوهی است که باید در داستان ها مورد توجه قرار گیرد و در نسبت به امروز سنجیده شود. در داستان هدی حشمتیان در کتاب  خانه حاج قاسم کجاست؟  بازی کردن پیامبر(ص) با کودکان و ایتام محل توجه بوده است. حال نوع رفتار حاج قاسم با ایتام و شهدا را ببینید. پیامبر به گونه ای با ایتام رفتار می کرد که آنها جای خالی پدرشان را حس نمی کردند. برای این کار ما ظرفیت های بسیاری داریم و آن قدر داستان از پیامبر(ص) وجود دارد که اغلب به حاشیه رفته است، در صورتی که می تواند بن مایه داستان ها قرار گیرد.

این محقق تاریخ اسلام در ادامه به کتاب  همنام گل های بهاری  اشاره کرد و گفت: نویسنده برای تالیف این کتاب کم حجم ۵۰۰ منبع را بررسی و به ۱۳۰ منبع ارجاع داده و به صورت دقیق سیره فردی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، عبادی و… بیان کرده است. مشورت پذیری، هدیه دادن و هدیه گرفتن، نسبت حضرت و طبیعت، رفتارش با حیوانات، از دیگر سجایای پیامبر(ص) است که می تواند بن مایه ای برای داستان های امروز قرار بگیرد.

طاووسی مسرور با بیان اینکه در یکی از داستان های کتاب  خانه حاج قاسم کجاست  از شیوه رفت و برگشت برای بیان مفاهیم سیره نبوی استفاده کرده است، یادآور شد: شیوه دیگر طرح مستقیم سیره نبوی است. لازم نیست همه جا بیان شود که سیره پیامبر(ص) چنین بود و چنان؛ می توان بدون تکلف ویژگی های شخصیتی پیامبر(ص) را وصف کرد. ما نویسندگان بسیار خوبی داریم که ضرورت دارد با شیوه های مختلف مفاهیم سیره نبوی را منتقل کنند.

در بخش دیگری از این نشست علی اکبر اشعری، درباره جایزه خاتم چنین توضیح داد: طی سال های برگزاری این جایزه حدود پنج هزار عنوان اثر به دبیرخانه رسیده است. نهمین دوره جشنواره خاتم در بخش های دانش آموزی و بزرگسال با موضوعات بازنمایی و بازگویی و بازآفرینی شخصیت و شیوه  زندگی پیامبر اکرم(ص) نمایش تأثیر وجوه شخصیت پیامبر اکرم(ص) در زندگی نزدیکان، اصحاب و معاصران ایشان، آفرینش ابعاد و نحوه  آشنایی و الفت با زندگی پیامبر(ص) در نظرگاه اشخاص و افراد دیگر در طول تاریخ تا دوران معاصر و امروز برگزار می شود.

وی ادامه داد: علاقه مندان می توانند در محورهایی از جمله داستان کوتاه در حداکثر پنج هزار کلمه در دو حوزه بزرگسال و کودک و نوجوان، داستان کوتاهِ کوتاه (داستانک، داستان کوچک، داستانِ مینیمال) در حداکثر صد کلمه؛ همچنین در بخش ویژه نیز با محوریت ارسال طرح رمان و شرکت در کارگاه نوشتن رمان زیر نظر اساتید مطرح کشور، پس از بررسی و گزینش طرح های ارسالی شرکت کنند.

محسن چینی فروشان هم در ادامه با اشاره به گسترش جایزه خاتم طی سال های برگزاری اش گفت: در ابتدا تصور نمی کردیم این دانه (جایزه خاتم) تا این حد بزرگ شود، اما پیامبر(ص) در جامعه ما مظلوم است. حتی در صحبت ها کمتر از سیره پیامبر کد داده می شود.

وی همچنین به ظرفیت داستان کوتاه برای بیان سیره نبوی اشاره کرد و ادامه داد: این بستر برای انتقال پیام بسیار خوب است به ویژه در دوره کنونی که همه چیز مینی مال شده، ظرفیت بزرگی است. داستان کوتاه همیشه زنده است و در طول تاریخ می تواند مورد توجه باشد. از این ظرفیت در ادبیات ما غفلت شده است. ما حتی در ادبیات مقاومت هم داستان کوتاه کم داریم و می شود در این حوزه بیشتر کار کرد.

چینی فروشان در پایان یادآور شد: باید منابع میانی در اختیار نویسندگان قرار گیرد تا با ارجاع به آن بتوانند آثار مناسب بنویسند. مثنوی پر از داستان درباره پیامبر(ص) است و می شود مفاهیم نبوی را از این منابع جمع آوری و در اختیار محققان قرار داد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.