ناشر آثار معارف اسلامی و علوم دینی

چند روایت کوتاه از زندگی شهیدبهشتی به قلم عباسی اقدم چاپ شد

توسط دفتر نشر فرهنگ اسلامی

257

 

کتاب «بهشتی در این‌حوالی؛ چند روایت کوتاه از سبک زندگی و سیره علمی و عملی شهید دکتر سیدمحمد حسینی بهشتی» نوشته محمدعلی عباسی‌اقدام توسط دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر و راهی بازار نشر شد.

 

به گزارش روابط عمومی دفتر نشر فرهنگ اسلامی، کتاب «بهشتی در این‌حوالی؛ چند روایت کوتاه از سبک زندگی و سیره علمی و عملی شهید دکتر سیدمحمد حسینی بهشتی» نوشته محمدعلی عباسی‌اقدام به‌تازگی توسط دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر و راهی بازار نشر شده است.

این‌کتاب چهارمین‌عنوان از مجموعه «قله‌ها به آسمان نزدیک‌ترند» است که این‌ناشر چاپ می‌کند. مجموعه «قله‌ها به آسمان نزدیک‌ترند»‌ به‌قلم محمدعلی عباسی، نگاهی گذرا به زندگی علما دارد و برش‌های کوتاهی از اهالی معرفت را شامل می‌شود و تا به‌حال سه‌کتاب «اقیانوس آرام»‌، «آن مرد بی‌نهایت» و «کرشمه ماه» درباره علامه طباطبایی و امام خمینی و آیت‌الله بهجت در قالب آن منتشر شده‌اند.

«بهشتی در این‌حوالی» درباره زندگی مردی است که در طول عمر نسبتا کوتاه خود، بیش از ۳۵ تشکل فرهنگی، آموزشی، تحقیقاتی و سیاسی را طراحی، راه‌اندازی، هدایت و مدیریت کرد. ماجرای هجرت و مهاجرت به غربت نیز یکی از موضوعات مهم زندگی شهیدبهشتی است که در این‌کتاب به آن پرداخته شده است. شهیدبهشتی ۵ سال در هامبورگ آلمان حضور داشت و به‌عنوان رسول مهربانی فعالیت کرد. در واقع او در آن‌دوران سفیر اسلام بود که با خلق و خوی محمدی خود، بسیاری از خودی‌ها و غیرخودی را به سمت دین جذب کرد.

دغدغه‌ها، ایده‌ها و تلاش‌های شهیدبهشتی در سال‌های پیش و پس از انقلاب ازجمله موضوعاتی است که راویان حاضر در این‌کتاب به آن‌ها می‌پردازند و روایت‌شان می‌کنند. این‌روایت‌ها در ۱۳ فصل گردآوری شده‌اند که به این‌ترتیب‌اند:

«مولود بهشتی»، «در خدمت ارباب»، «در محضر داماد»، «هوای تازه»، «سرای بهشتی»، «برای دین، برای دانش»، «سفیر مهربانی»، «مبارزه خاموش»، «پاره‌های خورشید»، «سال‌های سربی»، «جست‌وجوگر بی‌قرار»، «یک‌مرد، یک‌معبد» و «یار آفتاب».

 

در ۳ برش از این‌کتاب می‌خوانیم:

مدیریت دبیرستان دین و دانش، برایش بسیار مهم و جدی بود. نسبت به تمام برنامه‌های مدرسه نظارت و دقت فوق‌العاده‌ای داشت.

«شیوه اداره دبیرستان دین و دانش به این‌صورت بود که دائما برای اولیاء دانش‌آموزان پرسشنامه‌هایی را ارسال می‌کرد و از آنان می‌خواست پاسخ بدهند. وقتی پرسشنامه اولیاء می‌رسید، ایشان همه سوال‌ها و پاسخ‌ها را با حضور اولیاء و دانش‌آموزان به بحث می‌گذاشت.»

«کوچک‌ترین مسائل آموزشی و تربیتی در دبیرستان دین و دانش مورد غفلت قرار نمی‌گرفت و بیشتر بر همه برنامه‌ها اشراف کامل داشت.»

«برای راهنمایی دانش‌آموزان، منطق را به کار می‌گرفت و ذره‌ای خشونت به خرج نمی‌داد. با هرکس به فراخور حال او سخن می‌گفت و رعایت ادب از ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری او بود.»

***

مجموعه تلاش‌ها و فعالیت‌های مستمر و موثرش در مدرسه حقانی و کانون اسلامی دانش‌آموزان و فرهنگیان قم و موضع‌گیری‌ها و سخنرانی‌های او در حمایت از آیت‌الله خمینی که آن‌روزها در تبعید به سر می‌برد، عاقبت منجر به انتقال [تبعید] ایشان از قم به تهران شد و در ۱۶ آذر ۱۳۴۳ حکم انتقال سیدمحمد بهشتی به امضای وزیر فرهنگ رسید. حضور در تهران فرصت مغتنمی بود که به فعالیت‌های سیاسی و تحقیقاتی خود ادامه دهد و مهم‌تر از همه با طیب خاطر بتواند آموزش زبان انگلیسی را پی بگیرد.

***

به همراه اعضای شورا که بعدها به شورای انقلاب معروف شد، در تدارک ساماندهی راهپیمایی بزرگ عاشورای ۵۷ بود که ساواک بازداشتش کرد و به بازداشتگاه اوین تحویل داد.

«در زندان کمیته شهربانی، دو ساعت و نیم از من بازجویی کردند و به من گفتند تو را دستگیر کرده‌ایم تا راهپیمایی تاسوعا و عاشورا صورت نگیرد. من در پاسخ به آن‌ها گفتم: اشتباه شما در همین‌جاست. چه مرا آزاد کنید و چه نکنید، این‌راهپیمایی‌ها صورت خواهد گرفت.»

 

کتاب «بهشتی در این حوالی» نوشته محمدعلی عباسی اقدم در ۳۲۸ صفحه به قیمت ۱۹۵ هزار تومان از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر شده است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.