ناشر آثار معارف اسلامی و علوم دینی

پیامبر اسلام محدودیت زمانی، مکانی و نژادی ندارد

در نشست مطبوعاتی سومین دوره جشنواره خاتم مطرح شد:

579


به گزارش روابط عمومی دفتر نشر فرهنگ اسلامی، نشست مطبوعاتی سومین دوره جشنواره خاتم با موضوع داستان کوتاه درباره پیامبر اکرم(ص) با حضور  محسن چینی فروشان مدیرعامل دفتر نشر فرهنگ اسلامی، علی اکبر اشعری رئیس شورای راهبردی جشنواره «خاتم»، مهدی فیروزان مدیرعامل شهر کتاب و مجید قیصری دبیر علمی جشنواره «خاتم» برگزار شد.

در این نشست علی‌اکبر اشعری رئیس شورای راهبردی جشنواره «خاتم» گفت: در آستانه اعیاد سعید قربان و غدیر سومین جشنواره خاتم با موضوع داستان کوتاه درباره پیامبر اسلام (ص) را آغاز می‌کنیم. علاقه‌مندان از امروز تا سی‌ام بهمن‌ماه مهلت دارند آثار خود را از طریق سایت و یا صندوق پستی جشنواره ارسال کنند.

وی با اشاره به تفاوت‌های جشنواره امسال با سال‌های گذشته گفت: شرکت‌کنندگان در صورت تمایل می‌توانند قبل از ارسال آثار با مشاورین ما که از اساتید رشته داستان‌نویسی هستند به مشورت و رفع اشکال بپردازند؛ جشنواره در سال اول فقط مختص نویسندگان ایرانی بود، در سال دوم تمام فارسی‌زبانان امکان شرکت در جشنواره را داشتند و امسال محدودیت زبانی کاملاً برداشته شده است و سایت جشنواره نیز به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی به اطلاع‌رسانی می‌پردازد.

اشعری با اشاره به جوایز پیش‌بینی شده،  ادامه داد: در این جشنواره به نفرات اول تا سوم ۵ عدد سکه تمام‌ بهار آزادی اهدا خواهد شد و از نفرات چهارم تا ششم تقدیر خواهد شد و هدایایی به آنها تعلق خواهد گرفت و این جوایز برای هر دو بخش داستان کودک و بزرگسال در نظر گرفته شده است. امسال این جشنواره توسط دفتر نشر فرهنگ اسلامی و با همکاری مجمع ناشران انقلاب اسلامی و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار می‌شود.

در ادامه مجید قیصری دبیر علمی جشنواره «خاتم» گفت: یک کارگاه داستان‌نویسی سه روزه با حضور اساتید داستان‌نویسی برای سی نفر از کسانی که سال‌های قبل در جشنواره خاتم رتبه کسب کرده‌اند در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌کنیم. در سال‌های گذشته به این نتیجه رسیدیم که شرکت‌کنندگان جشنواره از نظر فنی، ساختاری و زبانی و هم‌چنین در زمینه تاریخ صدر اسلام از اطلاعات کافی برخوردار نیستند؛ به همین خاطر اقدام به برگزاری این کارگاه سه‌روزه کردیم تا سطح توانایی شرکت‌کنندگان را تقویت کنیم.

وی افزود: در برپایی این جشنواره دلمان نمی‌خواهد که فقط خوشه‌چینی کنیم بلکه می‌خواهیم آثار پخته‌ای ارائه شود؛ هدف ما بیشتر معرفتی است نه صرفاً رقابت و پرکردن کارنامه و رزومه؛ به همین خاطر خواستیم آثار نویسندگان تازه‌کار قبل از ارسال توسط مشاوران بررسی و اشکالات آن گوشزد شود. گروه مشاوران ما در دو واحد کارشناسان تاریخی و کارشناسان ادبی فعال هستند که پس از مطالعه آثار، نظراتشان را به شرکت‌کنندگان اعلام می‌کنند و البته شرکت‌کنندگان در اعمال تغییر در آثارشان مختار هستند.

قیصری ادامه داد: بسیاری از افراد فکر می‌کردند که جشنواره خاتم در همان دوره اول به حیات خود پایان می دهد اما خوشبختانه نه‌تنها این‌گونه نشد بلکه جشنواره هر سال  قوی‌تر ظاهر شد. در سال اول جشنواره، تعداد آثار درخور توجه بسیار کم بود اما در سال دوم بیشتر شد که این نشان‌دهنده توجه نویسندگان به شأن و مقام والای پیامبر است.

وی بیان کرد: دغدغه ما فکرکردن مردم به پیامبر است نه تولید داستان. ما می‌خواهیم هر کسی در خلوت خویش با مطالعه یک داستان کوتاه به نسبت خود با پیامبر دست پیدا کند.

هم‌چنین در این نشست مهدی فیروزان مدیرعامل شهر کتاب گفت: یکی از آرزوهای بزرگ شهر کتاب این بوده که به شیوه‌ای مفید و موثر و با زبان امروز به شخصیت‌های بزرگ به خصوص پیامبر اسلام و اهل بیتشان بپردازد و چنین آثاری را معرفی و عرضه کند. پیروان ادیان مختلف برای تمامی پیامبران به تدوین کتاب‌های مختلف می‌پردازند تا به ابعاد مختلف زندگی و سیره آنها پرداخته شود؛ حتی درباره حضرت یحیی که اطلاعات اندکی از زندگی ایشان موجود است کتاب‌های زیادی نوشته شده است؛ اما در مورد پیامبر گرانقدر اسلام آنچنان حرکت بزرگ و موثری شکل نگرفته است. البته هیچ‌گاه نمی‌توان به شکل جامع الاطراف به شخصیت اشخاص بزرگ پرداخت اما ما می‌خواهیم هر کسی به قسمتی بپردازد تا زمانی که این قسمت‌ها مثل یک پازل بزرگ در کنار یکدیگر قرار گرفت؛ لااقل به بخشی از زندگی پیامبر اسلام پرداخته شده باشد.

وی افزود: خوشبختانه این حرکت در یک نهاد دولتی شکل نگرفت که حالا با تغییر مدیران بخواهد به پایان برسد. اضافه‌شدن واحد مشاوران و بخش کارگاه به جشنواره خاتم نشان‌دهنده این است که هر سال تحول و اقدام جدیدی در برپایی این جشنواره صورت می‌گیرد. از ابتدا بنا بر این بود که نه‌تنها از توقف جشنواره جلوگیری کنیم بلکه به تقویت آن نیز بپردازیم.

فیروزان تصریح کرد: نزدیک‌شدن به شخصیت‌های بزرگ و قضاوت درباره آنها بسیار دشوار است زیرا اشخاص بزرگ همواره دارای ابعادی هستند که برای همگان شناخته‌شده نیست. پیامبر اسلام محدودیت زمانی، مکانی و نژادی ندارد؛ ایشان همچون اقیانوسی هستند که ترسیم آن به وسیله قطعات کوچک داستان کوتاه غیرممکن است. امیدواریم این جشنواره به نقطه‌ای برسد که تمام مردم جهان از آن استفاده کنند و بتواند پیامبر را به جهان بشناسانند.

در ادامه محسن چینی‌فروشان مدیرعامل دفتر نشر فرهنگ اسلامی گفت: همه ما وظیفه داریم به شخصیت والای پیامبر اسلام بپردازیم؛ ایشان مظلوم واقع شدند و حتی نسبت به سایر ائمه نیز کمتر به ایشان پرداخته شده است. به خصوص در حال حاضر که هجمه‌های شدیدی علیه پیامبر اسلام در جهان شکل می‌گیرد؛ لزوم پرداختن به این امر بیش از پیش احساس می‌شود.

وی ادامه داد: در جشنواره خاتم آثار ارزشی و پاکی ارائه می‌شود و هم‌چنین استعداد چهره‌های جوان و ناشناخته کشف و به ارتقاء آنها کمک شایانی می‌شود. طی دو سال گذشته حاصل جشنواره مجموعاً دو جلد کتاب بود که یکی در بخش کودک و دیگری در بخش بزرگسال به چاپ رسید؛ اما امسال برای بخش‌های داستان کودک، داستان بزرگسال، داستان‌های برگزیده، مهربانی‌های پیامبر و داستان‌های غیرمرتبط با شخصیت پیامبر، چهار یا پنج کتاب را به چاپ خواهیم رساند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.