ناشر آثار معارف اسلامی و علوم دینی

کتاب «کرشمه ماه» روایت سیره و سلوک آیت‌الله بهجت رونمایی شد

317

 

محمدعلی عباسی اقدم گفت: «کرشمه ماه» از این نظر انتخاب شد که ۹۰ درصد از زندگی آیت‌الله بهجت هنوز ناشناخته است. ایشان هیچ‌گاه خودش را در معرض شناخت قرار نمی‌داد، به همین دلیل، بخش اعظمی از زندگی ایشان هنوز ناشناخته مانده است.

 

به‌ گزارش روابط عمومی دفتر نشر فرهنگ اسلامی، جلسه رونمایی از کتاب «کرشمه ماه» قسمت‌هایی از زندگی آیت الله بهجت با حضور محمدعلی عباسی اقدم،‌ نویسند کتاب و حجت الاسلام کاوس روحی، در کوشک کتاب نمایشگاه کتاب برگزار شد.

محمدعلی عباسی اقدم در ابتدای جلسه با اشاره به مضمون اصلی کتاب گفت: این اثر درس زندگی و اخلاق است. روایتی از سیره و سلوک آیت‌الله بهجت است. با بضاعت کمی که دارم،‌ تلاش کردم در صف کسانی باشم که برای معرفی آیت‌الله بهجت قدمی برداشته‌اند.

وی افزود: «کرشمه ماه» سومین دفتر از مجموعه «قله‌ها به آسمان نزدیک‌ترند» است. دفتر اول به علامه طباطبایی می‌پردازد. دفتر دوم امام خمینی است. دفتر سوم سیر و سلوک آیت‌الله بهجت است. سه ویژگی اصلی این اثر،‌ کوتاه‌نویسی، متفاوت‌نویسی و مفیدنویسی است. در وضعیت کنونی‌ای که قرار داریم باید بر این سه ویژگی اهتمام داشته باشیم. ما کتابخانه‌های زیادی داریم،‌ اما مراجعه به این کتابخانه‌ها بسیار کم است. یکی از دلایل این کم‌توجهی عدم جذابیت کتاب‌هاست.

عباسی اقدم در پاسخ به این سوال که چرا کتاب را به ابوذر غفاری تقدیم کرده‌اید، گفت: می‌خواستم کتاب به کسانی تقدیم کنم که منشا اثر بوده‌اند.

در ادامه جلسه حجت الاسلام کاوس روحی از شاگردان آیت‌الله بهجت از ارتباطش با ایشان چنین گفت: از ۱۶ سالگی ۲۷ سال در خدمت ایشان بودم. شخصیتی به بزرگی آیت‌الله بهجت ندیده‌ام. ایشان هرگز در زندگی کسی را امر و نهی نمی‌کرد. پیامش را غیرمستقیم به مخاطبش می‌رساند.

وی افزود: هرچه تلاش می‌کنیم آیت‌الله بهجت را بیشتر بشناسیم، جنبه‌های ناشناخته‌تری از زندگی این بزرگوار روشن می‌شود. ایشان چیزهایی را در زندگی رعایت می‌کردند که اصلا برای ما مسئله نیست.

عباسی اقدم در ارتباط با انتخاب عنوان کتاب گفت: من روی عنوان بسیار حساس هستم، تا آنجا که فراخوان دادم تا بهترین اسم انتخاب شود. «کرشمه ماه» از این نظر انتخاب شد که ۹۰ درصد از زندگی آیت‌الله بهجت هنوز ناشناخته است. ایشان هیچ‌گاه خودش را در معرض شناخت قرار نمی‌داد. به همین دلیل، بخش اعظمی از زندگی ایشان هنوز ناشناخته مانده است.

وی افزود: ما برای شناخت این شخصیت بزرگ تلاش کردیم تا مراحل سلوک او را در مقابل علما و اساتید بزرگ بررسی کنیم. ایشان ۲۹ سال در خدمت اساتید بودند. نخستین آموزگار او بعد از فوت مادرشان در طفولیت، پدرشان است. پدر آیت‌الله بهجت از شاعران بنام زمان خودش بود. شعر «امشبی را شه دین در حرمش مهمان است» از جمله کارهای فاخر این شاعر بزرگ است. همین علاقه پدر به شاعری پای این عالم ربانی را به شعر کشاند.

حجت‌الاسلام روحی درباره مسئله شعر و شاعری در خاندان آیت الله بهجت گفت: آیت‌ الله بهجت در اواخر عمر یک مجموعه شعر دارد. این کتاب شعر توسط بنده ویراستاری شده است. ایشان در همان زمان فرمودند: «تا من زنده‌ام این اشعار برای کسی خوانده نشود.» یک سه جلدی قطور مثنوی که هنوز چاپ نشده است. پسر آیت‌الله بهجت معتقدند ابتدا باید مسائل فقهی چاپ شود. از طرف پسر آیت‌الله بهجت هنوز اجازه انتشار نداریم.

وی افزود: همه ما در مواجهه با شخصیت‌های مشهور یک تصور باطلی داریم. چون مدام اسامی را می‌شنویم، باعث شده است توهمی از دانایی داشته باشیم. درحالی‌که این شخصیت‌ها همچنان بسیار گمنام‌اند. ما توهمی از دانایی داریم، در حالی که این اشباع کاذب است.

عباسی اقدم در این ارتباط که شخصیت آیت‌الله بهجت چگونه به این جایگاه رسیده است، گفت: ایشان در کودکی در خدمت آیت‌الله سعیدی بودند. بعدها از محضر آیت‌الله فومنی،‌ شیخ طالقانی،‌ آیت‌الله قاضی، آیت‌الله طباطبایی بهره بردند. همین همنشینی‌ها در شکل‌گیری شخصیت این عالم ربانی اثرگذار بود. همه حرف این کتاب همین است. مهم است که بچه‌های خود را در دامن کدام مربی بزرگ می‌کنیم. احترام آیت‌الله بهجت رضوان‌الله علیه نسبت به پدرش زمینه رشد و ارتقای معنوی ایشان شد. آیت‌الله بهجت به این دلیل بهجت شد که از پدر اطاعت کرد. سبک زندگی آیت‌الله بهجت برای ما قابل اجرا نیست.

روحی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آیت‌الله بهجت را کم‌حرفی دانست و ادامه داد: آیت‌الله بهجت تلاش می‌کرد در صحبت‌هایش از کسی اسمی نبرد. اگر کسی از ایشان تعریف و تمجیدی می‌کرد، حرف را قطع می‌کرد و خاموش بودن و سکوت جز در موارد ضروری را به همه توصیه می‌کرد.

کتاب «کرشمه ماه»  نوشته محمدعلی عباسی اقدم در ۱۷۲ صفحه به قیمت ۹۰ هزار تومان از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر شده است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.