ناشر آثار معارف اسلامی و علوم دینی

سیدمجتبی حسینی: قرآن تغذیه‌کننده همه ابعاد وجودی انسان است

465

 

سیدمجتبی حسینی نویسنده، مدرس دانشگاه و قرآن‌پژوه گفت قرآن باید سرلوحه کارهای فردی و اجتماعی ما قرار بگیرد و تمامی ابعاد وجودی انسان از آن تغذیه کند.

به گزارش روابط عمومی دفتر نشر فرهنگ اسلامی، نشستی برای معرفی بیشتر کتاب «درآمدی بر قرآن پژوهشی» عصر روز چهارم بهمن ۱۴۰۰ در محل کتاب زیتون تهران برگزار شد که در آن محسن چینی‌فروشان مدیرعامل دفتر نشر، سیدجواد بهشتی از مدیران برجسته حوزه ترویج قرآن در کشور و سیدمجتبی حسینی نویسنده این اثر پیرامون اهمیت ترویج قرآن در جامعه به‌ویژه در بین نسل جوان و توجه به تمامی ابعاد آن تاکید کردند.

در این نشست که به بهانه برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران برپا شده بود سیدمجتبی حسینی طی سخنانی با بیان این که قرآن در بین تمامی مسلمانان اعم از شیعه و سنی به‌نحوی مظلوم واقع شده است گفت: استفاده ما مسلمانان از قرآن به‌صورت کاملا گزینشی انجام می‌شود و آن‌چه را که خودمان دوست داریم از قرآن استخراج می‌کنیم و این، به فرقه‌گرایی دامن می‌زند.

وی کنار گذاشتن ذهنیت‌های پیشین، قدم به قدم جلورفتن و برخورد صادقانه با قرآن را باعث بهره‌مندی بیشتر از کتاب الهی عنوان و تصریح کرد: ما زندگی خودمان را ادامه می‌دهیم و قرآن هم هست و نگاه ما به قرآن در همین حد است خوب، اگر ما در یک کشور غیرمسلمان هم به دنیا می‌آمدیم به گونه دیگری بودیم.

این نویسنده برای تکمیل سخنانش قرآن را به باغ زیبایی تشبیه کرد که باید از آن لذت ببریم و از همه مواهب آن بهره‌برداری کنیم اما گاهی محو یک جلوه از این باغ می‌شویم و اصل ماجرا را فراموش می‌‌کنیم.

حسینی در این زمینه افزود: تدبر و برخورد متنی و تفسیری با آیه‌ها و نقطه‌ها و… اگرچه بسیار مهم و لازم است اما قرآن برای این کار نازل نشده و باید تمامی ابعاد وجودی انسان شامل، حس، روان، قلب و البته عقل درگیر آن شود و بهترین استفاده را از کتاب خدا ببریم و به حرف‌های آن گوش بدهیم و عمل کنیم.

او در بخش دیگری از این نشست بر اهمیت توجه به مخاطبان و نیازهای آنان به‌ویژه جوانان در سخنرانی‌ها و کتاب‌های مذهبی تاکید کرد و یادآور شد : نیازی نیست مخاطب ما را قبول داشته باشد ولی اگر وقت او را می‌گیریم مهم است که او چه می‌گوید و از ما چه می‌خواهد این که بگوییم برای دل‌مان می‌نویسیم باید مخاطب را هم در نظر گرفت.

در ابتدای این نشست محسن چینی‌فروشان مدیرعامل دفتر نشر فرهنگ اسلامی درباره‌ی ویژگی کتاب «درآمدی بر قرآن‌پژوهی» گفت: این کتاب نگاه ویژه‌ای به برخی موضوع‌های قرآنی دارد و تلاش می‌کند به شبهه‌ها پاسخ بگوید.

وی دربارۀ سابقه و فعالیت‌های نویسنده کتاب نیز توضیح داد: آقای حسینی به‌نظر من مصداق ایده وحدت حوزه و دانشگاه هستند از سویی چهره‌ای دانشگاهی که بخشی از تحصیلات‌شان در رشته‌های مهندسی است و از سوی دیگر تحصیلات حوزوی دارند و مخاطب را به‌خوبی می‌شناسند و به همین دلیل درصد بالایی از خوانندگان کتاب‌های‌شان و کسانی که در مجالس سخنرانی‌شان حضور دارند از قشر جوان هستند.

چینی‌فروشان افزود: بسیاری از موضوع‌هایی که آقای حسینی برای سخنرانی‌ها و کتاب‌های‌شان انتخاب می‌کنند موضوع‌های قرآنی است و این نشان از تسلط نویسنده بر موضوع و نگاه ویژه ایشان به مسایل اجتماعی و دینی دارد و کتاب «درآمدی بر قرآن پژوهی» هم یکی از همان آثار است که، حاصل ۲۱ جلسه سخنرانی به کتاب تبدیل شده است.

در ادامه این نشست سیدجواد بهشتی از مدیران باسابقه وزارت آموزش و پرورش و ستاد اقامه نماز کشور در حوزه ترویج قرآن و نماز نیز ابتدا ۱۰ انتظار قرآن از مسلمان‌ها را فهرست‌وار شامل سه انتظار در حوزه خواندن(قرائت، تلاوت و ترتیل) همچنین تدبر، شنیدن، تعلیم‌دادن، تاثیرپذیری، عمل‌کردن، تبلیغ و ایمان‌آوردن برشمرد.

او تصریح کرد: بیشتر فعالیت‌های ما در همان سه انتظار اول مانند لحن و صوت و تجوید خلاصه می‌شود و عملا چندان وارد حوزه تدبر نمی‌شویم چراکه رفتن به عمق قرآن به سازوکارهای ویژه‌ای نیازمند است و گاهی خطا می‌کنیم و خروجی ما مطلوب نیست.

بهشتی ادامه داد: فعالیت‌های ما بیشتر یک‌طرفه است در حالی که اگر جوانان فعال شوند و با قرآن انس بگیرند ترغیب و تشویق هم می‌شوند.

وی یادآور شد دشمنان قرآن با شبهه‌افکنی تلاش می‌کنند تا القا کنند مضامین قرآن تکراری، متناقض و قدیمی است و پاسخ‌گویی به این شبهه‌ها نیاز به مهارت، دانش و تجربه دارد و کتاب «درآمدی بر قرآن‌پژوهشی» می‌تواند یک راهنمای مکتوب و زنده باشد برای جوانان هم به عنوان یک الگو به برخی نهادها مانند دفتر همکاری‌های حوزه و دانشگاه برای پاسخ‌گویی به شبهه‌ها کمک کند.

کتاب «درآمدی بر قرآن‌پژوهی» یکی از تازه‌ترین آثار دفتر نشر فرهنگ اسلامی است که به قلم  سیدمجتبی حسینی در ۳۳۵ صفحه و با شمارگان یک‌هزار نسخه و قیمت ۶۷۰ هزار ریال برای اولین بار در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران روزهای سوم تا دهم بهمن ۱۴۰۰ در نشانی ketab.ir  و با ۲۰ درصد تخفیف عرضه می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.