ناشر آثار معارف اسلامی و علوم دینی

حداد عادل در مراسم رونمایی کتاب «چهارده ترکیب‌بند آیینی: «توجه مقام معظم رهبری در ارتقای شعر معاصر تاثیر بسزایی داشته است»

325

 

غلامعلی حدادعادل، رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در مراسم رونمایی کتاب «چهارده ترکیب‌بند آیینی» به قلم نغمه مستشار نظامی تاکید کرد که پس از انقلاب اسلامی و به‌ویژه در سال‌های اخیر به دلیل توجه و عنایت ویژه و پافشاری مقام معظم رهبری بر مقوله شعر و ادبیات به عنوان امری بنیادین، با رشد کمی و کیفی شعر آیینی روبه‌رو شدیم.

 

به گزارش روابط عمومی دفتر نشر فرهنگ اسلامی: غلامعلی حداد عادل، رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در این مراسم که عصر روز ۱۴ شهریورماه با حضور جمعی از مسئولان فرهنگی از جمله علیرضا مختارپور،‌ رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، علیرضا قزوه، مدیر دفتر شعر، موسیقی و سرود صداوسیمای جمهوری اسلامی و محسن چینی‌فروشان، مدیر دفتر نشر فرهنگ اسلامی در کتابفروشی زیتون برگزار شد، با اشاره به تقارن رونمایی کتاب «چهارده ترکیب‌بند آیینی» با اربعین حسینی عنوان کرد: توفیق داشتم که مقدمه این کتاب را بنویسم. از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی حسرت داشتیم که این انقلاب صاحب نسلی فرهیخته، ادیب،‌ متدین،‌ انقلابی و حسینی شود و در سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی تعداد زنان شاعر بسیار اندک بود. امروز خدا را شاکریم که به آرزوی خود رسیده‌ایم.

حدادعادل با بیان اینکه انقلاب اسلامی ادبیات خاص خود را دارد، افزود: یکی از نشانه‌های هر انقلاب اصیل، ایجاد تحول در ادبیات است و انقلاب اسلامی ما فرهنگ، ارزش‌ها، زبان و ادبیات را متحول کرد که چاپ و انتشار ۱۰ هزار عنوان کتاب دفاع مقدس شاهدی بر این ادعاست.

 

وی با تاکید بر اینکه اگر کسی بخواهد کار علمی و تحقیقی انجام دهد باید در تاریخ ادبیات فارسی فصلی را به تاریخ انقلاب اسلامی اختصاص دهد، گفت: در حوزه شعر ادبیات انقلاب اسلامی به قالب‌های کهن وفادار ماند ولی به زبان کهن پایدار نماند. زبان شعر امروزی ولی در ظرف کهن است.

 

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به تاثیر توجه خاص مقام معظم رهبری به حوزه شعر و ادبیات عنوان کرد: با این توجه و تاکید زمینه برای رشد شاعری فراهم شد. کسانی که از گرفتاری‌های مقام معظم رهبری اطلاع دارند می‌دانند تا ایشان مساله‌ای را بنیادی ندانند برایش وقت صرف نمی‌کنند و اینکه بر شعر و ادبیات پافشاری می‌کنند یک پیام دارد که نتیجه آن ایجاد ذوق و انگیزه در شاعران است. ایشان دائم کتاب‌ها را می‌خوانند و تقریظ‌هایی نیز بر آثار ارزشمند می‌نویسند.

 

وی با بیان اینکه در تاریخ ادبیات فارسی تعداد شاعران زن نسبت به مردان تنها یکی دو درصد بوده است، افزود: یکی از برکات انقلاب اسلامی پدیدآمدن شاعران زنی بوده که اشعار خوب و درجه اول می‌سرایند که یکی از آنها نغمه مستشار نظامی است.

 

سلامت شعر مستشار نظامی در دستور زبان و فن

حدادعادل همچنین با اشاره به اینکه شعر مستشارنظامی از نظر دستوری و فن شعری سالم و آراسته به صنایع ادبی است، گفت: زبان شعرش نرم و روان و در عین حال فاخر است. همچنین رگه‌هایی عمیق از عواطف مادرانه و زنانه در اشعارش مشهود است که تنها از عهده یک زن برمی‌آید.

 

وی همچنین با بیان اینکه شعر شاعران آیینی پس از انقلاب اسلامی از گفتمان ذلت به گفتمان عزت تغییر رویکرد داد، افزود: از سال ۴۲ به تدریج گفتمان شعر آیینی متحول شد و در شعر مستشار نظامی نیز شاهد غلبه گفتمان عزت هستیم بدون اینکه از حسرت و مرثیه نیز خالی باشد.

 

مستشارنظامی شاید اولین زن ترکیب‌بندسرای فارسی باشد

همچنین در این برنامه، علیرضا قزوه، شاعر آیینی و مدیر دفتر شعر، موسیقی و سرود صداوسیما در سخنانی با بیان اینکه تاکنون ترکیب‌بند در شعر فارسی قالبی مردانه بوده، گفت: به احتمال زیاد مستشارنظامی اولین زن ترکیب‌بندسرای فارسی است.

وی با تاکید بر رشد کیفی و کمی اشعار ارزشمند بانوان در سال‌های اخیر افزود: در یک دوره جایزه دوسالانه پروین اعتصامی شاهد بودم که در مدت دو سال هزار عنوان کتاب ادبی توسط بانوان نوشته شده که جای افتخار دارد.

 

قزوه بر ضرورت تقویت و توجه هرچه بیشتر به افزایش ترکیب‌بندسرایی تاکید کرد و گفت: همچنین یکی از قالب‌های مهجور شعر فارسی امروز، فرد (تک بیت) است که تنها یک شاعر تاجیک به نام رستم وهاب‌نیا به آن بسیار پرداخته است.

 

مستشارنظامی خط‌شکنی کرده است

رضا اسماعیلی، از شاعران و پژوهشگران شعر آیینی کشورمان نیز در این مراسم با تاکید بر دقت و توجه خاص مقام معظم رهبری به مقوله شعر و ادبیات عنوان کرد: ایشان روی ظریف‌ترین مباحث نیز دقیق می‌شوند و توصیه‌های ایشان در دیدار با شاعران همیشه راهگشا بوده است.

وی با اذعان بر اینکه هنوز در حوزه محتوا و درون‌مایه اشعار آیینی ما به رشد مطلوبی نرسیده‌اند، ‌بر ضرورت توجه هرچه بیشتر به شعر توحیدی تاکید کرد و گفت: مستشارنظامی توانسته با سرایش ترکیب‌بند به نوعی خط‌شکنی کند ولی امیدوارم در چاپ‌های بعدی یک ترکیب‌بند توحیدی نیز به کتاب افزوده شود.

اسماعیلی تاکید کرد: شاعر آیینی باید درچارچوب آموزه‌های دینی شعر بگوید و دین‌شناس، حکیم و فیلسوف باشد. تنها دانستن وزن و قافیه برای سرایش شعر کافی نیست.

این نشست با بیان جملاتی توسط فریبا یوسفی از شاعران آیینی کشورمان درباره فضاهای زنانه و مادرانه شعر مستشارنظامی و نیز تاکید نویسنده اثر بر تقدیم کتابش به امام زمان (عج) و مزین کردن به نام حضرت زینب (س) و اهل بیت(ع) و در پایان، رونمایی این اثر با حضور اهالی قلم ادامه یافت.

کتاب «چهارده ترکیب بند آیینی» نوشته نغمه مستشار نظامی در ۲۰۰ صفحه به قیمت ۹۰ هزار تومان از سوی دفتر نشر و فرهنگ اسلامی منتشر شده است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.