درخشش داستان‌های کوتاه نبوی در دومین جشنواره ادبی خاتم

پانزده اثر برگزیده و تقدیری دومین دوره جشنواره ادبی خاتم ویژه داستان‌های کوتاه در آیینی هم‌زمان با شب مبعث پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) معرفی شدند.

به گزارش روابط عمومی دفتر نشر فرهنگ اسلامی، این آیین عصر روز چهارم اردیبهشت ۱۳۹۶ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد تا آثار برتر این رقابت ادبی مذهبی از بین ۳۰ اثر راه‌یافته به مرحله نهایی جوایز خود را دریافت کنند.

بر همین اساس در بخش کودک و نوجوان هیات داوران از داستان «نگین هستی» اثر معصومه کریمی در بخش نوجوان تقدیر کرد اما رتبه اول بخش کودک به داستان «سه مسافر عجیب» اثر طاهره ایبد به دلیل نگاهی لطیف و انسانی به پیامبر مکرم اسلام(ص) در قالب روایتی جذاب و خواندنی و رتبه اول بخش نوجوان به داستان «یک لبخند بی‌انتها» نوشته محمدعلی رکنی به دلیل نگاه شاعرانه به داستان، نثری روان و پخته به دور از بیانی مستقیم و شعاری در این داستان‌ها روایات دینی و تاریخی در قالب داستان‌هایی محکم، روان و تاثیرگذار اختصاص یافت.

گروه داوری در عین حال به دلیل عدم همخوانی متن داستان با مستندات تاریخی و ساختار داستانی مناسب از اعلام نفرات دوم و سوم این جایزه در این بخش خودداری کرد.

شرکت کنندگان در جشنواره خاتم به نگارش داستان‌های کوتاه برگرفته از ویژگی‌های شخصیتی و سیره حضرت رسول اکرم(ص) به عنوان الگو و با توجه به نیازهای مخاطب و شرایط امروز جهان و مستند به اسناد و روایات معتبر پرداخته بودند.

این رویداد ادبی از سوی  بنیاد ارشاد و رفاه امام صادق(ع) و با همکاری مؤسسه شهر کتاب، مجمع ناشران انقلاب اسلامی و دفترنشرفرهنگ اسلامی برگزار می‌شود.

بر اساس این گزارش هیأت داوران دومین دوره جشنواره خاتم در بخش بزرگسال نیز جایزه اول خود را به داستان «رد نامنظمی روی برف‌ها» نوشته محمدعلی رکنی به پاس ستیز با خرافه‌ها و اندیشه‌های جاهلی و پرداخت هنرمندانه نقش هدایتی روحانیت در رویارویی با خرافه‌ها به عنوان رهبران جامعه پس از پیامبر اختصاص داد.

جایزه دوم این بخش به داستان «نخل‌ها سرشان را بالا گرفتند» نوشته مریم منوچهری به پاس گره‌زدن هنرمندانه امروز با دیروز عصر پیامبر و بهره‌گیری از فیلم محمدرسول‌ا… برای نسل امروز اهدا شد.

جایزه سوم این بخش نیز به زهرا عباسی نویسنده داستان کوتاه «داستان مباهله» به دلیل گره‌زدن موضوع مباهله – رخداد عصر پیامبر – با امروزی‌سازی مباهله در پاسداشت حرمت و حریم دیگران و پرداخت هنرمندانه و داستانی این موضوع اختصاص یافت.

هیات داوران، اثر «مرد چهلم» سیدعلی‌اکبر میرجعفری را به دلیل بهره‌گیری هنرمندانه و داستانی از لیله‌المبیت و امانت‌داری به عنوان یکی از ابعاد رفتاری و نقشی پیامبر و امیرالمومنین (ع) شایسته کسب رتبه چهارم این جشنواره معرفی کرد.

در همین حال رتبه پنجم این جشنواره را نیز رقیه کریمی با داستان«من محمد را دوست دارم» به دلیل پیوند میان دیروز و امروز و اندیشه و سیرت پیامبر در ستیز با خشونت و قساوت و تحول شخصیت یک داعشی در مرور سیرت و سلوک پیامبر از آن خود کرد.

یکی از دو جایزه ویژه هیات داوران این رویداد ادبی نیز به داستان «راستی نگفتی بردن میکلانژ بونارتی چطور بود» نوشته یاسین حجازی و جایزه دیگر در بخش فارسی‌زبانان به داستان«پای بت بامیان» نوشته سمیه کابلی تعلق گرفت.

بر همین اساس از ۵ داستان «این جنگ لعنتی» نوشته مریم صفری، «ابراهیمی دیگر» فاطمه دانشور جلیل، «قلاب‌های مهربانی» محمد آیتی گازار، «بازگشت» عاطفه اردیانی و «رستگاری اجباری» علی آرمین نیز بدون ترتیب اولویت قدردانی شد.

داوری دومین دوره جشنواره خاتم را زهرا زواریان، مصطفی رحماندوست، محمدرضا سنگری و مجید قیصری بر عهده داشتند.

این گروه در بیانیه پایانی خود نیز تاکید کرده‌اند آثار رسیده از حد نصاب مقبولیت بالاتر رفته و این امر توفیقی لدت‌آفرین برای آن‌ها بوده است.

برگزارکنندگان این جشنواره همچنین از حجت‌الاسلام محمدجواد حاج علی‌اکبری به دلیل نگارش کتاب سیاحت جمال تجلیل کردند.

آثار جشنواره سرمایه ادبی است

دبیر علمی این جشنواره در آیین اهدای جوایز برگزیدگان با ارایه گزارش کوتاهی توضیح داد: تنوع، دقت، جدیت در موضوع و پرداخت حرفه‌ای ویژگی‌هایی بود که در آثار این دوره از جشنواره به چشم می‌خورد و این امر همه را شگفت زده کرد و نوید بخش یک راه نو و افق روشن است.

مجید قیصری با بیان این که هدف جشنواره تمرکز بر شخصیت پیامبر اکرم (ص) است از داوری بیش از ۲۲۹ اثر رسیده به جشنواره از سوی داوران خبر داد.

وی گفت بارقه‌های امید جشنواره نشان می‌دهد که این آثار درخشان می‌توانند در آینده به سرمایه‌های ادبی ما تبدیل شوند.

ترویج معرفی سیره نبوی در جامعه ضروری است

معرفی سیره پیامبر اعظم(ص) باید در مدارس، دانشگاه‌ها و محیط‌های خانوادگی ترویج شود متاسفانه نسل حاضر از این مساله محروم شده است.

محمد جواد حاج علی‌اکبری نماینده ولی فقیه در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در آیین پایانی دومین جشنواره ادبی خاتم ابتدا به بیان این نکته پرداخت که خداوند بعثت را به خود نسبت می‌دهد و باعث، برانگیزاننده و سفره‌دار حضرت حق است.

وی بخش دوم را به تحلیل بحث «مبعوث» یعنی حضرت رسول اکرم(ص) به عنوان موضوع اصلی جشنواره، اختصاص داد و یادآور شد: خداوند در قرآن کریم دست‌به‌کار می‌شود و از ابتدا تا انتها به وصف دردانه هستی می‌پردازد و او را به عنوان اسوه حسنه معرفی می‌کند و از مردم می‌خواهد از پیامبر تبعیت کنند. اهل بیت(علیهم‌السلام) نیز در همین بیان و تبیین، تفسیر و شرح، چند مشخصه را بیان می‌کنند.

این نویسنده، مقام عبودیت و بندگی را یکی از نقاط اصلی و کلیدی نسبت پیامبر با حقایق هستی و عوالم ماورایی دانست.

حاج‌علی‌اکبری مساله دوم را در این ارتباط، رسیدن به مقام رسالت عنوان کرد و افزود: پیامبر در نسبت بندگی با خداوند به رتبه‌ای رسیده است که می‌شود نماینده خداوند در بین مردم و پروردگار از او با واژه شوق‌برانگیز و پرالهام «رسول» استفاده می‌کند.

سومین نکته‌ای که این کارشناس مسایل دینی به آن اشاره می‌کند تاکید خداوند بر این نکته است که پیامبر از خود شماست و حاصل این معرفی به تعبیر صدرالمتالهین شیرازی  پرده‌برداری از فطرت انسان‌هاست که در وجود انسان چه ظرفیت‌هایی وجود دارد، به عبارتی پیامبر، نسخه کامل شخصیت شما و پایان راهی است که ما در آغازش هستیم پس بین ما و او نسبت خویشاوندی وجود دارد به شرطی که خوب تبیین شود.

عضو هیات مدیره کانون پرورش فکری تاکید کرد: خداوند و ائمه اطهار از ما تبعیت، تاسی و شباهت خواسته‌اند. این راز در وجود ماست تا با تبعیت و همراه شدن با سیره پیامبر این گنج عظیم را از فطرت خود استخراج کنیم این همان خودشناسی، بازگشت به خویشتن و خود اکتشافی است.

حاج‌علی‌اکبری در ادامه این بحث را به برگزاری جشنواره خاتم که هدف از آن معرفی سیره پیامبر با استفاده از داستان‌های کوتاه است، ارتباط داد و گفت: این جشنواره کار زیبایی است که با قواعد هنرمندانه و شیوه‌های ادبی مناسب برگزار می‌شود. متاسفانه در این حوزه‌ها کم کاری داریم و هنوز این همه ظرفیت و استعداد بسیج نشده و پای کار نیامده‌اند.

وی از برگزار کنندگان این رویداد به خاطر برگزاری جشنواره با جهت‌گیری هوشمندانه و دفتر نشر فرهنگ اسلامی برای حمایت و مشارکت در برگزاری جشنواره خاتم قدردانی کرد.

آثار شاخص را ترجمه کنیم

رییس هیات علمی جشنواره نیز در سخنانی به شاخصه‌هایی که در ارزیابی آثار رسیده اشاره کرد و گفت: وجود مقدس پیامبر اکرم حضرت محمد(ص) با بهره‌گیری از سیرت، خلق‌و‌خو و گفتار آن حضرت محور و موضوع اصلی است که در برخی از آثار هیچ ارتباطی بین داستان‌ها و موضوع وجود نداشت.

محمدرضا سنگری رعایت ساختار داستانی و نگارش داستان کوتاه نه مقاله، همچنین توجه به وجه اسوه بودن پیامبر را دو شاخصه دیگر مورد توجه در ارزیابی‌های آثار این جشنواره برشمرد.

به گفته این نویسنده در حوزه اسوه‌بودن پیامبر اکرم(ص) ۵ قلمرو: ارتباط پیامبر با خویش، ارتباط با خدا، ارتباط با دیگران مانند خانواده، دوستان، صحابه، ارتباط با طبیعت و آفرینش و موجودات و حیوانات و ارتباط با تاریخ به عنوان پشتوانه امروز و فردا مورد توجه قرار گرفت.

وی با بیان این‌که از نظر محتوا و نگاه و زاویه دید آثار درخشانی به جشنواره ارسال شده بود، اظهار امیدواری کرد در آینده تلاش و تکاپوی بیشتری برای افزایش کمی تعداد شرکت‌کنندگان با ایجاد فضای تبلیغی و رسانه‌ای مناسب صورت بگیرد و زمینه ترجمه آثار موفق این جشنواره نیز فراهم شود.

Comments (0)
Add Comment