ناشر آثار معارف اسلامی و علوم دینی

کتاب «شعر و موسیقی در نوحه های طهران قدیم» اثر «مهدی امین فروغی» جایزه دعبل را از آن خود کرد

این نوازنده موسیقی افزود: من این جایزه را به کسانی تقدیم می‌کنم که بغض سازهایشان به‌یاد امام حسین(ع) در گلو می‌شکند.

646

روابط عمومی دفتر نشر فرهنگ اسلامی اعلام کرد: کتاب «شعر و موسیقی در نوحه های طهران قدیم» اثر «مهدی امین فروغی» تقدیر شده در سی و دوّمین جشنوارۀ کتاب سال جمهوری اسلامی، این بار با عنوان «کتاب سال عاشورا» جایزۀ دعبل را از آن خود کرد.

امین فروغی در این باره گفت: پیوند هنر با ادیان در طول تاریخ بشری، پیوندی چشمگیر است که از آن میان پیوند موسیقی و ادیان، بسیار شگفت انگیز است تا جایی که به شهادت تاریخ، موسیقی پیوسته در خدمت ادیان و مذاهب بوده و در کنار تمام ادیان و مذاهب حضور داشته است.

این آهنگساز و مدرّس موسیقی افزود: موسیقی مذهبی یکی از اقسام موسیقی در هر ملیّت و فرهنگ است که با پژوهش در آن می‌توان به چند و چون ابعاد مختلف فرهنگی هر قوم و ملت واقف شد.

امین فروغی در ادامه گفت: موسیقی در فرهنگ ایرانی-شیعی در شکل‌های مختلف مانند: قرائت قرآن، اذان، مناجات، نوحه‌ خوانی، شبیه خوانی، منقبت خوانی، سحر خوانی و … به مذهب و فرهنگ ما خدمت کرده است و در میان شکل‌های مختلف عزاداری، نوحه خوانی به دلیل ویژگی ‌های فرمی و اجرایی آن، از دیرباز مورد توجه مردم بوده و بسیاری از این نوحه ها برای مردم تبدیل به خاطراتی به‌یاد ماندنی شده است.

این نوازنده موسیقی افزود: من این جایزه را به کسانی تقدیم می‌کنم که بغض سازهایشان به‌یاد امام حسین(ع) در گلو می‌شکند.

این پژوهشگر موسیقی و ادبیات گفت: تاریخ این مملکت شهادت می‌دهد هر زمان که در کار موسیقی گره افتاده است، به برکت عزاداری برای سیدالشهدا (ع) و مجالس سوگ سالار شهیدان، این گره باز شده است و به شهادت تاریخ، اگر نوحه خوانی، روضه خوانی، شبیه خوانی و… نبود، ما امروز چیزی بنام موسیقی ملّی نداشتیم.

امین فروغی از آهنگسازان و نوازندگان و خوانندگان و سایر فعّالان عرصه موسیقی دعوت کرد، محّرم و عاشورای امسال، «نهضت موسیقی عاشورایی» را آغاز کنند و هر یک در هر سطح از هنر، پیوندی بین هنر خود و امام حسین (ع) برقرار کنند.

لازم به ذکر است دفتر نشر فرهنگ اسلامی کتاب «شعر و موسیقی در نوحه‌های طهران قدیم» را در ۶۶۱ صفحه چاپ کرده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.