ناشر آثار معارف اسلامی و علوم دینی

رونمایی از کتاب سرچشمه حکمت

955

به گزارش روابط عمومی سرچشمه، مراسم رونمایی از کتاب سرچشمه حکمت «سیاست و حکومت در نهج البلاغه» اثر دکتر محسن اسماعیلی چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ۹۴، در یادمان شهدای هفتم تیر برگزار شد.

این کتاب حاصل جلسات هفتگی شرح و تفسیر نهج البلاغه است که روزهای چهارشنبه در مسجد ۷۲ تن مجموعه فرهنگی شهدای هفتم تیر با حضور استاد اسماعیلی برگزار می‌شود. نخستین جرعه از «سرچشمه حکمت» با موضوع سیاست و حکومت در نهج البلاغه به چاپ رسیده است.

در ابتدای این مراسم حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدرضا زائری، مدیر مجموعه فرهنگی سرچشمه، ضمن شکرگزاری به دلیل قرار گرفتن در حلقه محبین و ارادتمندان حضرت امیرالمومنین (ع) اظهار داشت: زمانی که به عنوان طلبه در مدرسه شهید مطهری تحصیل می‌کردم از محضر اساتیدی مانند حجت الاسلام والمسلمین حاج علی‌اکبری و سپس از محضر دکتر محسن اسماعیلی استفاده می کردم و به دلیل دلبستگی به این بزرگواران، در دوران مختلف در محضرشان بودیم.
دکتر زائری بیان داشت: بعد از وفات حاج آقا مجتبی تهرانی، جلسات تفسیر نهج البلاغه با استادی و هدایت دکتر اسماعیلی در یادمان شهدای هفتم تیر آغاز شد و ایشان به شایستگی و دقت و ظرافت ما را از این اقیانوس حکمت بهره‌مند می‌کند.
حجت الاسلام زائری ضمن ابراز خوشحالی از برگزاری جلسات فرهنگی و مذهبی در محل شهادت شهدای هفتم تیر، یادآوری کرد: رهبر معظم انقلاب هم تاکید فرموده‌اند که اینجا باید محلی برای جوشش و حرکت و فعالیت فرهنگی دینی و نشر گفتمان انقلاب اسلامی باشد.
دکتر زائری در ادامه بیان داشت: مطالب کتاب «سرچشمه  حکمت» در حد ظرفیت مکان و زمان، طبق اقتضائات مخاطب، با بیان جذاب و آشنا مسائل روز، فارغ از حاشیه‌ها و با متانتی که جزء شخصیت دکتر اسماعیلی است در حال عرضه است.

مدیرعامل دفتر نشر فرهنگ اسلامی:
مجموعه کتاب‌های سرچشمه حکمت حداقل در قالب ده جلد منتشر خواهد شد.
یکی دیگر از سخنرانان این همایش محسن چینی فروشان، مدیرعامل دفتر نشر فرهنگ اسلامی، بود که ضمن نقل قول از جورج جرداق، نویسنده و محقق مسیحی، گفت: این نویسنده فعال اهل کشور لبنان تاکید کرده بود نه اینکه از نظر من سایر شخصیت های جهان اسلام بد باشند، بلکه شایسته‌تر از امام علی(ع) کسی را نمی شناسم که سزاوار تحقیق و نوشتن باشد. این در حالی است که این نویسنده مسیحی بخش زیادی از نهج البلاغه را از حفظ بود و بر مطالب آن تسلط خوبی داشت.
مدیرعامل دفتر نشر فرهنگ اسلامی ضمن تقدیر از فعالان در عرصه ترویج فرهنگ نهج البلاغه بیان داشت: مسائل فرهنگی دغدغه اصلی دکتر اسماعیلی است. هرچند ایشان در عرصه سیاست هم وارد شده اند
چینی فروشان، دکتر اسماعیلی را نماد وحدت حوزه و دانشگاه دانست و تصریح کرد: ایشان در هر دو مقطع حوزه و دانشگاه تحصیلات بالایی دارد. صراحت لهجه و تیزبینی سیاسی از ویژگی های دکتر اسماعیلی است که در کنار علم و دانش ایشان قرار گرفته است.
ایشان افزود: مجموعه کتاب های سرچشمه حکمت حداقل در قالب ده جلد منتشر خواهد شد و تا به حال یک جلد از آن وارد بازار کتاب شده است.

دکتر محسن اسماعیلی:
سریع ترین درمان دردهای فرهنگی، توجه به آموزه های امام علی(ع) است.
دکتر محسن اسماعیلی، عضو حقوقدان شورای نگهبان و نویسنده کتاب سرچشمه حکمت، در این مراسم طی سخنانی به دوران شکل گیری شخصیت روحی و فکری خود اشاره کرد و گفت: شکل گیری شخصیت فکری و روحی من مصادف با وزیدن نسیم انقلاب اسلامی بود. دوران دبیرستان ما با آن دوران هماهنگ بود و من هم مثل همه نوجوانان و جوانان آن دوران تشنه آموختن معارف دینی بودم.
ایشان تصریح کرد: هرچند در دوران دبیرستان در رشته ریاضیات تحصیل می‌کردم و این رشته را طبق دستور پدر بزرگوارم انتخاب کرده بودم، اما گمشده ای داشتم که هر جا نشانی از آن پیدا می‌کردم، بی تاب و مشتاق دنبال آن می رفتم. گمشده ام معارف دین بود.
دکتر اسماعیلی به دوران آشنایی با مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی(ره) و تاثیر این استاد بزرگ اخلاق در روحیات دینی خود اشاره کرد و گفت: از زمانی که در دوران دبیرستان با کلاس های مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی آشنا شدم، دقیقا سی سال منهای سه روز در کلاس های تفسیر و اخلاق تا درس خارج و فقه و اصول در محضر ایشان بودم.
به گفته نویسنده کتاب سرچشمه حکمت، آشنایی با نهج البلاغه را از حاج آقا مجتبی تهرانی(ره) آموخته و اگر نکته و دقتی وجود دارد از سبک آموزش و پرورش اوست.


دکتر اسماعیلی افزود: این مرد بزرگ و استاد اخلاق، نوع نگاه من به حضرت امیرالمومنین(ع) و کتاب شریف نهج البلاغه را تغییر داد و امروز این باور را دارم که اگر دردی در جامعه فرهنگی جامعه ما وجود دارد، سریع‌ترین درمان آن نگاه به سیره و آموزه های حضرت امیرالمومنین امام علی(ع) است. چرا که فصل ممیز ما شیعیان، عشق به آن حضرت است.
به گفته این عضو شورای نگهبان، بهترین کانال ارتباطی با جوانان، کتاب شریف نهج البلاغه است. چراکه در جامعه ما جوان‌های بسیار خوبی هستند. همه فطرت ها پاک، همه دلها مشتاق حضرت امیرالمومنین(ع) هستند.
دکتر اسماعیلی اظهار داشت: درمقدمه کتاب نوشته‌ام که باید صادقانه اعتراف کنیم کجا با آموزه های نهج‌البلاغه فاصله داریم تا رفتار ما به نام امیرالمومنین(ع) نوشته نشود. بگوییم دوست داریم آن گونه باشیم. معتقدم باید دورنمای حکومت حضرت امیرالمومنین(ع) را نشان دهیم و از ما مطالبه کنید آن گونه بودن را.
ایشان افزود: شهید مطهری تحلیلی دارد که برای جامعه ما تکان دهنده است. در مطلبی نوشته است: آیا می‌دانید سکولاریسم از کجا پیدا شد و اینگونه طرفدار پیدا کرد؟ گمان نکنید سکولاریسم زاییده فکر اندیشمندان بی دین است، بلکه سکولاریسم زاییده دغدغه دینی متفکران علاقه‌مند به دین در غرب بود. وقتی حکومت به نام دین برپا شد و کلیسا به گونه‌ای در عمل رفتار کرد که با گفتارش متفاوت بود و هر چه انجام می‌داد به پای دین می گذاشت، مردم هم از دین فاصله می‌گرفتند. متفکران متدین مسیحی در غرب به فکر فرو رفتند چه کنیم مردم از دین گریزان نشوند. به نظرشان رسید بگویند دین از سیاست جداست. این تئوری را برای حفظ حرمت دین ابداع شد.
دکتر اسماعیلی در پایان سخنان خود، مطالعه نهج البلاغه را جزء واجبات دانست و گفت: ما هم به اندازه‌ای که توان داشتیم این کار را شروع کردیم و هفته قبل پنجاه و دومین جلسه برگزار شد.
مجموعه سرچشمه حکمت اثر دکتر محسن اسماعیلی به همت دفتر نشر فرهنگ اسلامی در دست چاپ قرار دارد و اولین جلد از آن مدتی پیش منتشر و در دسترس ارادتمندان به ساحت مقدس حضرت امیرالمومنین امام علی (ع) قرار گرفت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.