تجلیل از مدیر عامل دفتر نشر فرهنگ اسلامی به عنوان ناشر برگزیده

برگزیدگان دومین همایش هنر و تبلیغ با موضوع کتاب‌آرایی دینی در فرهنگ و تمدن اسلامی تجلیل شدند.

به گزارش روابط عمومی دفتر نشر فرهنگ اسلامی، اختتامیه دومین همایش هنر و تبلیغ با موضوع کتاب‌آرایی دینی در  فرهنگ و تمدن اسلامی در سالن همایش‌های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با حضور رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و مدیرعامل دفتر نشر فرهنگ اسلامی برگزار شد.

در بخشی از این همایش از کتاب مجموعه مقالات دومین همایش هنر و تبلیغ با محوریت کتاب‌آرایی دینی در فرهنگ و تمدن اسلامی رونمایی شد، این کتاب دارای ۱۶ مقاله منتخب ارسال شده به دبیرخانه همایش است.

بخش پژوهش این جشنواره شامل مقالات، کتاب‌ها و پایان‌نامه‌ها بود که در این بخش کتاب «جلدسازی ایرانیان از سلجوقیان تا قاجار» اثر مصطفی رستمی به عنوان اثر برگزیده معرفی شد.

مقالات کتاب‌آرایی در تمدن شیعی، بررسی خمسه نظامی موجود در مدرسه عالی سپهسالار (شهید مطهری) اثر مرضیه علی‌پور به عنوان رتبه اول، میراث کتاب‌آرایی هندی در گستره تمدن اسلامی از محمدحسین سلیمانی به عنوان رتبه دوم و تذهیب تیموری و جایگاه آن در کتاب‌آرایی نسخ قرآنی و ادبی از حسن محمدی به عنوان رتبه سوم معرفی شد.

در بخشی دیگر از این همایش از پیشکسوتان خوشنویس، صحاف، طراح گرافیک، تصویرگر، مدیر تولید و ناشر موفق تجلیل شد.

در این بخش از محسن چینی‌فروشان مدیر عامل دفتر نشر فرهنگ اسلامی به عنوان ناشر برگزیده و پیشکسوت، علی اصغر مریخی به عنوان صحاف و جلدساز برگزیده و پیشکسوت، کوروش پارسانژاد به عنوان مدیر هنری و طراح گرافیک برگزیده، پرویز اقبالی با عنوان تصویرگر برگزیده و پیشکسوت، احمد عبدالرضایی به عنوان خوشنویس برگزیده و پیشکسوت و مجید زارع به عنوان مدیر هنری و طراح گرافیک برگزیده تجلیل به عمل آمد.

 

نیازمند یک سبک تصویرگری دینی و اسلامی هستیم؛

محسن چینی فروشان مدیرعامل دفتر نشر فرهنگ اسلامی اظهار داشت: خیلی سابقه درخشانی در سال های اخیر در این قضیه نداشته ایم و با مطالعاتی که داشتم، هنر اسلامی با مفهوم کلی از کتاب آرایی شروع شده است، در واقع قرآن که مرجع همه مسلمانان است، سبب هنرهای متعددی شد و انواع و اقسام هنر ها در کنار قرآن ایجاد شد.

وی گفت: به معنایی که کتاب در قرون جدید وارد شد، شاید تجربه دینی کتاب آرایی کمتری داشته ایم اما این مسأله در دنیای مسیحیت با توجه به وجود خط قرمز های کمتر نسبت به ما، بیشتر از اسلام بوده است.

مدیر عامل دفتر نشر فرهنگ اسلامی ضمن مثبت ارزیابی کردن برگزاری همایش کتاب آرایی دینی تصریح کرد: شاید دیر برای پرداختن به این مسأله شده باشد اما باز هم برگزاری این همایش خوب است و این خلأ در بین ما وجود دارد؛ در اوایل انقلاب بعد از آزاد سازی، اولین نقاشی ها بر روی دیوارهای مسجد جامع خرمشهر ایجاد شد.

وی گفت: اتفاقات خوبی در عرصه تصویر گری و کتاب آرایی افتاده است اما انتظاراتی که از این همایش می رود، رسیدن به سبک جدید تصویرگری دینی، اسلامی انقلابی است، هنوز دست نیافته ایم.

چینی فروشان با بیان این که اکنون در برخی از مسائل تکلیف هنرمندانمان مشخص نیست، ابراز داشت: برگزاری این همایش در قم و از سوی دفتر تبلیغات اسلامی در میان طلاب حسن است و به همین دلیل هم چشم امید به چنین جاهایی وجود دارد.

وی اظهار داشت: سؤالاتی وجود دارد که هنوز بی پاسخ مانده که از جمله آن می توان به تصویرگری و نقاشی چهره معصومان(ع) به ویژه برای گروه کودک و نوجوان اشاره کرد؛ امروزه در حوزه کودک و نوجوان اجازه کشیدن نقاشی چهره معصومان وجود ندارد؛ از این دست سؤالات در جامعه وجود دارد که در چالشی هستیم.

مدیر عامل دفتر نشر فرهنگ اسلامی افزود: مرز تخیلی در تصویرگری مذهبی یا مرد یا زن بودن فرشتگان از نکاتی است که بی پاسخ مانده که چگونه باید در تصاویر عرضه کرد که جاذبه هم داشته باشد.

وی درباره برگزاری کارگاه های آموزشی ویژه هنرمندان گفت: اکنون درباره چهارده معصوم(ع) و بزرگان دینی مان بیشتر بر روی تاریخ زندگی آنها پرداخته می شود؛ خیلی از نویسندگان ما سواد دینی را در عرصه دینی ندارند و باید هماهنگی ها و کارگاه های ترکیبی در این باره وجود داشته باشد.

چینی فروشان با تأکید بر ضرورت پیگیری مسأله کتاب آرایی دینی گفت: حد و مرز تخیل در عرصه تخیل و کتاب آرایی مهم است و از دفتر تقاضا دارم که این موضوع را به همایش تمام نکنند اولا به سؤالات برسند.

وی در پایان گفت: پیشنهاد می کنم که اولا جمعی از هنرمندان و کتاب آرایی را جمع کرده و سؤالاتی را مطرح کنند و به تناسب این سوالات، شاید در لجنه هایی تشکیل شود و این مسئله عنوان و مطرح شود.

Comments (0)
Add Comment