ناشر آثار معارف اسلامی و علوم دینی

اهداف اولیه دفتر نشر فرهنگ اسلامی نباید فراموش شود

بزرگداشت دفتر نشر فرهنگ اسلامی از طرف خانه کتاب در پژوهشگاه فرهنگ و هنر و معماری

740

به گزارش دفتر نشر فرهنگ اسلامی محسن چینی‌فروشان، مدیرعامل دفتر نشر فرهنگ اسلامی در آئین تجلیل از این دفتر که عصر دوشنبه ۲۸ آبان در پژوهشگاه فرهنگ و هنر و معماری برگزار شد، بیان کرد: زمانی فکر می‌کردم چه شد که در آن سال‌ها عده‌ای به فکر ایجاد دفتر نشر فرهنگ اسلامی افتادند. در تاسیس و ادامه راه این دفتر خون‌دل‌های بسیاری خورده شد و این وظیفه ما را سنگین‌تر می‌کند که این امانت را درست به نسل آینده منتقل کنیم. خیلی تیزهوشی و موقعیت‌سنجی نیاز بود تا آن زمان چنین دفتری تاسیس شود.

وی افزود: شرایط سال‌های ۵۱ تا ۵۶ کشور شرایط بسیار خاصی بود. بعد از ۱۵ خرداد ۴۲ و اتفاقاتی که رخ داد،رژیم دو حرکت انجام داد؛ یک حرکت سرکوب و دیگری حرکت فرهنگی بود. بعد از سال ۴۲ اتفاقات فرهنگی بزرگی در کشور رخ داد که نگاهی به تاریخ تاسیس بسیاری از موسسات فرهنگی این را نشان می‌دهد. از جمله آن‌ها مجلات پیک، کانون پرورش فکری، سازمان پیشاهنگی و سازمان جوانان هلال‌احمر بود و در راس همه این سازمان‌ها نیز آدم‌های بانفوذی مسئولیت داشتند. در مقابل این چنین حرکتی در آن سال‌ها، مبارزه فرهنگی کمتر دیده می‌شد و حرکت‌ها بیشتر مسلحانه و سیاسی بود. از سال‌های ۵۱ و ۵۲ به بعد ضرورت مبارزه فرهنگی بیشتر احساس شد. آن سال‌ها مجموعه‌ای از عناصر و عمدتا شاگردان امام خمینی (ره) که ۱۵ خرداد را درک کرده بودند وارد مبارزات فرهنگی شدند که همه این مبارزات فرهنگی بستری برای وقوع یک انقلاب فرهنگی بود.

مدیرعامل دفتر نشر فرهنگ اسلامی گفت: انتقال درست فرهنگ اسلام و انقلاب، وظیفه مراکزی همچون دفتر نشر فرهنگ اسلامی را که هم فرهنگی و هم اسلامی است، سنگین‌تر می‌کند. شهید باهنر، شهید بهشتی، مرحوم سیدرضا برقعی و زنده‌یاد گل‌زاده غفوری در راستای این اهداف دفتر نشر را تاسیس کردند. پشتوانه‌های قوی از بازار نیز این مجموعه را حمایت می‌کردند. این امانت باید درست به دست آیندگان سپرده شود و اهداف اولیه آن فراموش نشود.

چینی‌فروشان در ادامه با اشاره به آمار کتاب‌های منتشر شده از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی در طول بیش از چهار دهه فعالیت اظهار کرد: در سال‌های اول تاسیس دفتر، کتاب‌های زیادی چاپ نشد و بیشتر کتاب‌های چاپ شده مربوط به دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ به بعد است. کتاب‌های دفتر عمدتا با مخاطب جوان نگاه جدیدتر، برداشت‌ درست‌تر و موقعیت‌شناسی نسبت به زمانه تولید می‌شوند. ذکر چند نکته در مورد وضعیت فعلی دفتر لازم به نظر می‌رسد. از ابتدای تاسیس تاکنون حدود ۲ هزار عنوان کتاب در دفتر نشر چاپ شده که حدود ۲۰۰ عنوان از آن‌ها مربوط به پیش از انقلاب است. در طی چهار سال اخیر حدود ۴۵۰ عنوان کتاب از سوی این دفتر منتشر شده که ۱۸۰ عنوان چاپ نخست بوده است. در این مدت علاوه بر کتاب فعالیت‌های دیگری نیز در دفتر انجام شده است که اسامی آن‌ها انتشار ۵۲ شماره مجله فرهنگ اسلامی است. این مجله اکنون به‌صورت الکترونیکی منتشر می‌شود. دفتر نشر فرهنگ اسلامی در فضای مجازی کارهای دیگری نیز صورت داده که از جمله آن‌ها تولید چند کتاب الکترونیک است. البته کتاب چاپی جای خود را دارد، ولی آینده به نوعی در تسخیر فضای مجازی است و نباید از آن عقب بمانیم. حدود ۲۵۰ عنوان از کتاب‌های دفتر در فیدیبو بارگذاری شده است.

وی با اشاره به تاسیس فروشگاه و نمایشگاه دفتر نشر فرهنگ اسلامی تا دهه فجر افزود: این مجموعه نمایشگاهی و فروشگاهی در مساحتی بالغ بر حدود ۶۰۰ مترمربع، ویترین کتاب در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد و همچنین محلی برای برگزاری نشست‌ها و گردهمایی‌ها پیش‌بینی شده است.

مدیرعامل دفتر نشر فرهنگ اسلامی در معرفی دو مورد از پروژه‌های پژوهشی این دفتر گفت: پروژه «به‌گزین» با مدیریت سیدعلی موسوی گرمارودی، گزیده‌ای از ادبیات کهن ایرانی با نگاه مذهبی و دینی است. همچنین پروژه مربوط به نوحه‌ها و مرثیه‌ها در گذر تاریخ ایران در دست انجام است که به نمونه‌های نوحه و مرثیه از زمان قاجار تاکنون و تغییرات لحن‌ها و شعرها در ده‌جلد می‌پردازد.

چینی‌فروشان درباره راه‌اندازی جشنواره ادبی خاتم با موضوع پیامبر اعظم (ص) از سوی دفتر نیز بیان کرد: حدود سه سال پیش که تیم مدیریتی جدید به دفتر نشر فرهنگ آمد، براساس مبانی اصلی مذهب ما که قرآن، پیامبر (ص) و امامت است به این نتیجه رسیدیم که دفتر در زمینه موضوع امامت کارهای تاریخی و تحلیلی بسیاری انجام داده، ولی متاسفانه درباره شخصیت والای پیامبر گرامی اسلامی که پایه همه این تعالیم بوده، کمتر کار شده است. شاید در طول چند قرن اخیر بیش از دو هزار کتاب مستقل درباره موضوع کربلا و امام حسین (ع) منتشر شده که البته هراندازه درباره این موضوع کار شود، بازهم کم است، ولی در زمینه پژوهش و تولید آثار فاخر، پیامبر (ص) به نوعی در بین مسلمانان و جامعه ما مظلوم هستند. سعی کردیم برای توجه بیشتر به زندگی آن حضرت از لحاظ کلامی، حدیثی، روایی و سبک زندگی در قالب‌های هنرمندانه و خلاقانه کاری انجام دهیم. لذا پیشنهاد پی‌ریزی جشنواره‌ای با موضوع پیامبر اعظم (ص) مطرح شد که این جشنواره در قالب داستان کوتاه فعالیت خود را آغاز کرد.

وی در پایان افزود: تاکنون سه دوره از جشنواره برگزار شده و چهارمین دوره آن در حال برگزاری است. کتاب‌های منتخب هر دوره از جشنواره منتشر شده و ده‌ها عنوان کتاب مستقل از آثار برگزیده جشنواره نیز به چاپ رسیده است. از دوره گذشته نیز از کشورهایی همچون‌ آلمان، لبنان، تاجیکستان، افغانستان و عراق شرکت‌کنندگانی در جشنواره داشتیم که جنبه بین‌المللی به آن داد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.